OM oss

assistansboken grundades 2011

Idén till kommunikationsverktyget Assistansboken presenterades av Emanuel Nyberg och Joakim Österlund för första gången för ett antal affärscoacher och rådgivare från inkubatorn Create sensommaren 2011. De hade själva arbetat som personliga assistenter sedan 2008 och kände en frustration över att så mycket föll mellan stolarna, att det behövdes en bättre lösning än de dammiga pärmar som oftast används. Företaget startades 2011 och mycket snart var även Jonatan Hedin med i teamet. Från början var Assistansboken endast ett digitalt kommunikationsverktyg som brukare kunde projektleda sin assistans igenom.

årets innovatörer 2012

Assistansboken tog hem priset som Årets Innovatör 2012 vid Guldstänksgalan i Västerås. Priset delas ut till unga företag som löst viktiga problem med en ny lösning och snabbt nått ut med sin nya produkt/tjänst. Motiveringen till priset var att företaget utvecklat ett unikt webbverktyg för personlig assistans och har fått affärsutvecklingsstöd under uppstarten genom företagsinkubatorn Create Business Incubator Mälardalen.  


Motiveringen till priset löd ”Emanuel Nyberg och Joakim Österlund har utifrån ett eget yrkesperspektiv utvecklat ett unikt hjälpmedel som säkerställer och skapar trygghet för såväl brukare som assistenter.”

årets unga företagare-finalist 2014

Under 2014 nominerades en av företagets grundare, Joakim Österlund, till årets unga företagare. Utmärkelsen Årets Unga Företagare i Sverige delas ut till en företagare under 30 år som är en förebild för andra, driver ett framgångsrikt företag och som under året utfört en prestation utöver det vanliga.

assistansboken 2.0 lanseras hösten 2018

Efter att ha utvecklat ett nytt system med ny teknik sedan 2016 lanserades den nya plattformen under sensommaren/hösten 2018 som vi kallar för Assistansboken 2.0. Det nya systemet är utvecklat med en ny modern teknik som är bättre anpassat för mobila enheter. Systemet har även en rad nya funktionaliteter och är byggt för att kunna hantera större volymer av grupper samt hantera och sammanställa data och rapporter på såväl grupp, region samt verksamhetsnivå. Funktioner för dokumentation, CRM m.m. är anpassat utifrån ett GDPR-perspektiv genom behörighetsaccess genom BankID.


Systemet uppdateras i genomsnitt 1-2 gånger i månaden med förbättringar och nya funktioner. Se startsida för de senaste uppdateringarna.

vad vi gör

Assistansboken.se är tillsammans med Kunskapsboken.se en del av Assistansboken Sverige AB. Vi erbjuder ett utbud av prisvärda och innovativa tjänster och produkter för verksamheter inom vård och omsorg. 


Vår affärsidé lyder:

"Assistansboken Sverige AB ska med innovativa koncept, hög kvalitet och en effektiv organisation erbjuda verksamheter inom vård och omsorg lösningar för administration, analys och utbildningar"


Vår vision är formulerad på det här sättet:

Att leverera service i världsklass till våra kunder.

advisory board

Emanuel Nyberg

Emanuel var med och grundade bolaget 2011 och är idag operativ VD. 

petra palmgren lindgren

Petra är ett styrelseproffs med mångårig erfarenhet från att arbeta med teknikbaserade företag.

Marcus Lippert

Marcus Lippert är doktor inom mjukvara. Han doktorerade vid Uppsala Universitet och arbetar idag som VD för ett teknikbaserat utbildningsföretag. 

Michael Nyberg

Michael är född och uppvuxen i Zürich där han idag är ansvarig för finansplaneringen av investeringar inom ett av de största återförsäkringsbolagen i världen.

oscar Nyberg

Oscar bor i Berlin där han driver olika företag inom Media med ca 40 medarbetare. Oscar är delägare i bolaget.